عناصر محتوایی حرکت امام حسین سلام الله علیه2
در پست قبل عنصر اول را که منطق و عقل در حرکت امام حسین سلام الله علیه بود خواندیم.
پای صحبت مقام معظم رهبری، دامت برکاته، می نشینیم تا حکمت بیاموزیم و ببینیم عنصر دوم حرکت امام حسین سلام الله علیه که بر پایه عقل و منطق نیز هست چیست و کجای جریان، نمود پیدا کرده است.
ایشان می فرمایند:
« عنصر دوم، حماسه است؛ يعني اين مجاهدتي که بايد انجام بگيرد، بايد با عزت اسلامي انجام بگيرد؛ چون «العزّةللَّه و لرسوله و للمؤمنين». مسلمان در راهِ همين حرکت و اين مجاهدت هم، بايستي از عزت خود و اسلام حفاظت کند. در اوج مظلوميت، چهره را که نگاه ميکني، يک چهره ي حماسي و عزتمند است. اگر به مبارزات سياسي، نظاميِ گوناگونِ تاريخ معاصر خودمان نگاه کنيد، حتي آنهايي که تفنگ گرفته اند و به جنگ روياروي جسمي اقدام کرده اند، مي بينيد که گاهي اوقات خودشان را ذليل کردند! اما در منطق عاشورا، اين مسأله وجود ندارد؛ همان جايي هم که حسين بن علي (عليه السّلام) يک شب را مهلت مي گيرد، عزتمندانه مهلت مي گيرد؛ همان جايي هم که مي گويد: «هل من ناصرٍ» - استنصار مي کند - از موضع عزت و اقتدار است؛ آن جايي که در بين راه مدينه تا کوفه با آدمهاي گوناگون برخورد مي کند و با آنها حرف مي زند و از بعضي از آنها ياري ميگيرد، از موضع ضعف و ناتواني نيست؛ اين هم يک عنصر برجسته ي ديگر است. اين عنصر در همه ي مجاهداتي که رهروان عاشورايي در برنامه ي خود مي گنجانند، بايد ديده شود. همه ي اقدام هاي مجاهدت آميز - چه سياسي، چه تبليغي، چه آنجايي که جاي فداکاري جاني است - بايد از موضع عزت باشد. در روز عاشورا در مدرسه ي فيضيه، چهره ي امام را نگاه کنيد: يک روحاني اي که نه سرباز مسلح دارد و نه يک فشنگ در همه ي موجودي خود دارد، آنچنان با عزت حرف ميزند که سنگيني عزت او، زانوي دشمن را خم مي کند؛ اين موضع عزت است. امام در همه ي احوال همينطور بود؛ تنها، بي کس، بدون عِدّه و عُدّه، اما عزيز؛ اين چهره ي امام بزرگوار ما بود. خدا را شکر کنيم که ما در زماني قرار گرفتيم که يک نمونه ي عيني از آنچه را که بارها و سال ها گفته ايم و خوانده ايم و شنيده ايم، جلوي چشم ما قرار داد و به چشم خودمان او را ديديم؛ و او، امام بزرگوار ما بود.»[1]
————————-
[1] بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار روحانيان و مبلغان در آستانه ى ماه محرم، 1384/11/05