سیاه مشق

  • ورود 

عناصر محتوایی حرکت امام حسین سلام الله علیه3

02 آذر 1391 توسط قلم

چقدر این عنصر سوم دل نشین و زیباست و برای ما راهگشا.

بدون کلام و شرحی، دعوتتان می کنم که بخوانید و خود بیاندیشید و شرح دل بر کلام نورانی مقام معظم رهبری دامت برکاته بزنید که فرمودند:

«عنصر سوم، عاطفه است؛ يعني هم در خود حادثه و هم در ادامه و استمرار حادثه، عاطفه يک نقش تعيين‏ کننده ‏اي ايجاد کرده است، که باعث شد مرزي بين جريان عاشورايي و جريان شيعي با جريان‏ هاي ديگر پيدا شود. حادثه‏ ي عاشورا، خشک و صرفاً استدلالي نيست، بلکه در آن عاطفه با عشق و محبت و ترحم و گريه همراه است. قدرت عاطفه، قدرت عظيمي است؛ لذا ما را امر مي‏ کنند به گريستن، گرياندن و حادثه را تشريح کردن. زينب کبري (سلام‏ اللَّه‏ عليها) در کوفه و شام منطقي حرف مي‏ زند، اما مرثيه مي‏ خواند؛ امام سجاد بر روي منبر شام، با آن عزت و صلابت بر فرق حکومت اموي مي‏ کوبد، اما مرثيه مي‏ خواند. اين مرثيه‏ خواني تا امروز ادامه دارد و بايد تا ابد ادامه داشته باشد، تا عواطف متوجه بشود. در فضاي عاطفي و در فضاي عشق و محبت است که مي‏ توان خيلي از حقايق را فهميد، که در خارج از اين فضاها نمي‏ توان فهميد. اين سه عنصر، سه عنصر اصليِ تشکيل‏ دهنده‏ ي حرکت عاشورايي حسين‏ بن‏ علي (ارواحنافداه) است که يک کتاب حرف است و گوشه‏ اي از مسائل عاشوراي حسيني است؛ اما همين يک گوشه براي ما درس‏هاي فراواني دارد.»[1]

——————-

[1] بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ در ديدار روحانيان و مبلغان در آستانه‏ ى ماه محرم، 1384/11/05

 4 نظر

عناصر محتوایی حرکت امام حسین سلام الله علیه1

29 آبان 1391 توسط قلم

 

در بیانات روشنگر و عالمانه مقام معظم رهبری دامت برکاته به سه عنصر مهم در حرکت مهم تاریخی و فرهنگ ساز عاشورا اشاره شده است که به جهت اهمیت و نشر این سه عنصر، عین بیانات معظم الله را در سه پست(هر پست، یک عنصر) خدمت شما تقدیم می داریم.

ایشان می فرمایند:

« عاشورا يک حادثه‏ ي تاريخيِ صرف نبود؛ عاشورا يک فرهنگ، يک جريان مستمر و يک سرمشق دائمي براي امت اسلام بود. حضرت ابي‏ عبداللَّه (عليه ‏السّلام) با اين حرکت - که در زمان خود داراي توجيه عقلاني و منطقي کاملاً روشني بود - يک سرمشق را براي امت اسلامي نوشت و گذاشت. اين سرمشق فقط شهيد شدن هم نيست؛ يک چيزِ مرکب و پيچيده و بسيار عميق است. سه عنصر در حرکت حضرت ابي‏ عبداللَّه (عليه‏ السّلام) وجود دارد: عنصر منطق و عقل، عنصر حماسه و عزت، و عنصر عاطفه.

عنصر منطق و عقل در اين حرکت، در بيانات آن بزرگوار متجلي است؛ قبل از شروع اين حرکت، از هنگام حضور در مدينه تا روز شهادت. جمله، جمله‏ ي اين بيانات نوراني، بيان‏ کننده‏ ي يک منطق مستحکم است. خلاصه‏ ي اين منطق هم اين است که وقتي شرايط وجود داشت و متناسب بود، وظيفه ‏ي مسلمان، «اقدام» است؛ اين اقدام خطر داشته باشد در عالي‏ترين مراحل، يا نداشته باشد. خطرِ بالاترين، آن است که انسان جان خود و عزيزان و نواميس نزديک خود - همسر، خواهر، فرزندان و دختران - را در طبق اخلاص بگذارد و به ميدان ببرد و در معرض اسارت قرار دهد. اينها چيزهايي است که از بس تکرار شده، براي ما عادي شده، در حالي که هر يک از اين کلمات، تکان ‏دهنده است. بنابراين، حتي اگر خطر در اين حد هم وجود داشته باشد، وقتي شرايط براي اقدام متناسبِ با اين خطر وجود دارد، انسان بايد اقدام کند و دنيا نبايد جلوي انسان را بگيرد؛ ملاحظه‏ کاري و محافظه ‏کاري نبايد مانع انسان شود؛ لذت و راحت و عافيتِ جسماني نبايد مانع راهِ انسان شود؛ انسان بايد حرکت کند. اگر حرکت نکرد، ارکان ايمان و اسلام او بر جا نيست. «انّ رسول‏ اللَّه (صلّي ‏اللَّه‏ عليه ‏وآله) قال: من رأي سلطانا جائرا مستحلّا لحرم اللَّه و لم يغيّر عليه بفعل و لاقول کان حقّا علي ‏اللَّه ان يدخله مدخله»؛ منطق، اين است. وقتي اساس دين در خطر است، اگر شما در مقابل اين حادثه ‏ي فزيع، با قول و فعل وارد نشويد، حقِ علي‏ اللَّه است که انسان بي‏ مسؤوليت و بي ‏تعهد را با همان وضعيتي که آن طرف مقابل - آن مستکبر و آن ظالم - را با آن روبه ‏رو مي‏ کند، مواجه کند.

حسين ‏بن‏ علي (عليه‏ السّلام) در خلال بيانات گوناگون - در مکه و مدينه و در بخش‏ هاي مختلف راه، و در وصيت به محمد بن ‏حنفيه اين وظيفه را تبيين کرده و آن را بيان فرموده است. حسين‏ بن‏ علي (عليه‏ السلام) عاقبتِ اين کار را مي‏ دانست؛ نبايد تصور کرد که حضرت براي رسيدن به قدرت - که البته هدف آن قدرت، مقدس است - چشمش را بست و براي آن قدرت حرکت کرد؛ نه، هيچ لزومي ندارد که يک نگاه روشنفکرانه ما را به اين‏جا بکشاند. نخير، عاقبت اين راه هم بر حسب محاسبات دقيق براي امام حسين (عليه‏ السّلام) با روشن‏ بيني امامت قابل حدس و واضح بود؛ اما «مسأله» آن‏قدر اهميت دارد که وقتي شخصي با نفاستِ جان حسين ‏بن‏ علي (عليه ‏السّلام) در مقابل اين مسأله قرار مي‏ گيرد، بايد جان خود را در طبق اخلاص بگذارد و به ميدان ببرد؛ اين براي مسلمان‏ ها تا روز قيامت درس است و اين درس عمل هم شده است و فقط اين‏طور نبوده که درسي براي سرمشق دادن روي تخته ‏ي سياه بنويسند، که بعد هم پاک بشود؛ نه، اين با رنگ الهي در پيشاني تاريخ اسلام ثبت شد و ندا داد و پاسخ گرفت، تا امروز.»[1]

—————————-
‏‏[1] بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ در ديدار روحانيان و مبلغان در آستانه‏ ى ماه محرم، 1384/11/05    

 1 نظر

سیاه مشق

سلام
خوش آمدید.
ممنون از همه دوستانی که نظر می گذارند و من رو با کلماتی بیشتر آشنا می کنند.
پایدار باشید.
------------------------------------
مطالب این وبلاگ، تماما دست نویس حقیر است.
اگر در نت، دیدید، عین این مطلب قرار داده شده، یا خودم اون مطلب رو قرار دادم و یا اینکه سایت ها، نقل کرده اند. .

موضوعات

  • همه
  • همه مطالب
  • اعتقادی
    • خداشناسی
    • امام شناسی
    • معاد شناسی
    • انسان شناسی
  • اخلاقی
  • روایی
    • برداشت روایی
  • ارتباط با خدا
    • شرح ساده ادعیه ماه مبارک رمضان
  • ریزنوشت هایم
  • ارتباط با خود
  • ارتباط با دیگران
  • مقام معظم رهبری دامت برکاته
  • معصومین علیهم السلام
    • اباعبدالله الحسین سلام الله علیه
  • فرهنگی، اجتماعی

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

آمار

  • امروز: 8
  • دیروز: 0
  • 7 روز قبل: 7
  • 1 ماه قبل: 173
  • کل بازدیدها: 27480
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس